Thursday, November 12, 2009

bOsaN2 Tenung2....

Emm… ingatkan tak nak update dah blog ni… tapi tgh bosan2 duk tenung muzakirah yang nak dihafal. Saya tertarik untuk membaca sebuah buku yang dah lama dibeli sejak awal semester lagi tapi tak pernah dibaca.huhuhu….
~~
“AQIDAH & ISU SOSIAL MASYARAKAT ISLAM” saya tertarik dengan sub topic “Memperkasa Akidah Islam” berkaitan asas-asas akidah islam diterangkan dalam enam rukun utama sebagaimana berikut:

1. Mengenal Allah beserta Nama dan Sifat-sifatNya yang Mulia, mengenal tanda-tanda kewujudanNya dan kebesaranNya di alam maya ini.

2. Mengenal alam metafizik atau ghaib yang terdiri daripada alam malaikat dan alam jin serta syaitan termasuklah juga alam roh.

3. Mengenal kitab0kitab yang diturunkan Allah sebagai sumber rujukan antara kebenaran dan kebatilan, kebaikan dan keburukan, halal dan haram dan sebagainya.

4. Mengenal para nabi dan rasul yang dipilih Allah untuk memimpin umat manusia kea rah kebenaran.

5. Mengenal hari akhirat yang terdiri dari peristiwa kebangkitan dari kubur, timbangan amal, pembalasan, syurga dan neraka serta lain-lain lagi.

6. Mengenal Qadha’ dan Qadar Allah yang merupakan penentu kepada segala perjalanan hidup di alam ini.

Kesemua enam rukun iman ini kemudiannya terungkap dalam dua kalimah syahadah yang menjadi ajaran paling utama dalam Islam.

~Akidah & Isu SoSial Masyarakat Islam, Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi.~
~~

Pensyarah ku merangkap ayahanda ke2 di UDM ini… mengajar subjek kepercayaan masyarakat melayu (KMM) Best sangat2 jawab paper KUKI semalam. Balik bilik je terus kejang otot2 tangan ni… hehehe… Semoga apa yang aku mengarut dan goreng semalam akan membuahkan hasil yang lumayan di hujung tahun nati. InsyaALLAH.

1 comments:

Ezairy said...

bgsla kalo dpt jwb dgn baik...hope dpt pointer yg baek:)